tisdag 27 oktober 2009

Målsättningen höll!


Min äpplefärgade tröja är klart så när som på blockning och knappar. Visst är det väl märkligt att det sista på en tröja är precis lika tradigt på en skala, som starten på en tröja är rolig?? Jag hatar de där sista momenten och ändå kan jag absolut inte slarva med dem.

Med otroligt fokus och självdiciplin (när fick jag det?) så är alla trådar fästa, halskant stickad och ärmar monterade. Jag tycker inte om att slarva och därför måste jag vara på humör för att ta tag i det.



Så här i premiärprovningen så känns den riktigt riktigt bra. Jag gillar verkligen färgen och den lilla glittertråden gör faktiskt skillnad. Den kommer säkert att bli flitigt använd. Man blir liksom glad av den.


.......Okej jag erkänner. Jag började med en provbit på O's tröja innan alla trådarna var på plats. Men det kändes rätt ok. Behövde en push för att komma vidare med det tråkiga.


Är osäker på om jag var för snål när jag köpte garnet. Var orolig för om han skulle klara att sköta en tröja som kräver handtvätt. Jag valde till slut Raggi från Järbogarn och stickmässigt tror jag det blir kanon. Garnet är mjukt och följsamt.


Nu när jag kollat masktätheten skall jag botanisera bland olika flätmönster. Blev så glad när jag slog upp "Bonnier stora bok om stickning". Där finns ju allt. Varför har jag låtit den stå i bokhyllan under alla dessa år?

Skall jag testa "Fläta i knippen"? Eller är det för mycket vikingstuk över det? "Ihålig ek" känns lite kvinnlig. Jag funderar vidare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar