söndag 3 januari 2010

Rensning i röran och Tant Thea-planering

Tro det eller ej men min förkylning har inte riktigt gett med sig. Rösten är dessutom rätt paj efter en "hostkväll" igår. Trots detta så har dagen ändå varit rätt hyffsad med brödbak och lite stickning. O's tröja växer nu när han är hemma och man har möjlighet att mäta efterhand. Jag lät ju den avsiktligt ligga i träda i okt/nov eftersom avsaknaden av mönster ställer vissa krav på att jag stämmer av måtten mot O's mått. Nu när han är hemma kan han ibland bjuda på att låna ut en arm då och då och det underlättar. O's plan är att åka upp till Linköping igen på onsdag och då vill jag ha börjat avmaskningen för armhålan. Därefter återstår endast luvan och den tror jag att lillebror kan modella för.

Resten av dagen har gått i sorteringens tecken. Maken gav sig på alla typer av sladdar som vi haft undanstuvade på olika ställen. Han sorterade telefonkablar, scartkablar, jordade elkablar, ickejordade elkablar, högtalarkablar... Detta måste väl ända vara ett I-landsproblem när sladd och kabelhärvorna växer och växer. Själv sorterade jag prydnadsgrejor och fick ihop en stor låda som Röda korset skall få. Tänk att det är så skönt att rensa i röran. Jag säger bara Feng Shui!

Tant Thea-fronten så skall förmiddagen imorgon ägnas åt planering av första veckans begivenheter samt ytterligare en genomgång av vilka garner som ligger bra till för att börja köpas in. Jag kommer att få ha reklamlappar placerade (och de har lovat att dela ut dem också, Tack!) i den befintliga garnbutiken i centrum och innehållet och designen på den skall helst också bli klar imorgon.
Igår hjälpte O mig med att rita upp butikslokalen i 3D. Skall ta mig dit och kontrollmäta ett par mått innan jag slutligen bestämmer antal hyllor som skall inköpas på IKEA. Jag har sett att IKEA Expedit funkar utmärkt för att ha garn i och pappa har lovat hjälpa mig att göra kryss för att dela upp varje kvadrat i mindre delar. Det arbetet lär nog ta ett tag så ju förr jag bestämt antal hyllor dessto bättre är det.
Förra veckan fick jag in offerter på kassasystem och på butiksförsäkring. Nu skall jag läsa igenom allt noga och ta ställning till leveratör även här. Frågan är om man skall köpa kassasystem eller helt enkelt leasa. Jag återkommer i frågan.

1 kommentar:

  1. Åh, så glad jag blir! Ännu en garnaffär i närområdet. Bor själv 15 minuters E4-resa mot nordost men jobbar på Råå så jag passerar Hbg centrum när helst jag vill.

    Men, oj, kom just på att jag ålagt mig själv absolut inköpsförbud under 2010 för att beta av lagret fast då visste jag ju faktiskt inget om din affär. Och jag fyller år i mars och presenter får jag ta emot... ;-)

    Lycka till!

    /Annelie

    SvaraRadera