måndag 11 januari 2010

www.tantthea.se

Så nu är det gjort! En första version av http://www.tantthea.se/ finns ute på nätet. Inget märkvärdigt men här kan man än så länge finna basfakta om butiken (adress, öppningsdag, öppettider, telefon mm).

Fick tips av en tidigare kollega om att välja one.com som webhotell. Avgiften var låg, man fick fria email-konto och sist men inte minst så fanns det bra mallar för att på egen hand knåpa ihop en hemsida.

Sagt och gjort, efter att ha smygtittat på mallarna några gånger utan att våga på börja arbetet, så var det igår dags för action. Hittade ganska snart en mall jag gillade, började plocka med sidor men efter ett tag tog det helt stopp. Jag kunde inte för mitt liv få till knapparna för att flytta sig mellan de sidor jag gjort. Så skönt att ha jag jobbat på ett IT-konsultföretag! Jag ringde helt klart upp en livlina av bästa kvalitet. Det var Emmeli som jobbar med sharepoint och websphere. Hon skulle så klart kunna lösa detta. Emmeli var jättesnäll och avsatte en timme men vi förstod att när man har gett sig in på "hemsida för dummies" så hjälper inte alltid expertkunskaper för man kommer ju inte åt koder och annat. Tanken är ju att vi icke-experter skall klara av att få ihop en hemsida utan kunskap om koder. Trots att Emmeli kände att hon var bakbunden i konsultrollen så hittade hon ändå det samband som senare gjorde att jag fick ihop hemsidan. Tack Emmeli!



På tredje försöket så fick jag alla bitarna på plats och idag har jag bara rättat ett par stavfel och nu skall hemsidan byggas på efterhand. När jag satt och plockade med designen på hemsidan så hittade jag en fantastisk bild på ett instickat träd och nu har jag fått ok från konstnären Carol Hummel att använda bilden. Hon önskade mig i all lycka med affären och gav gärna tips om hur man stickar in alla möjliga och omöjliga saker. Titta gärna på hennes hemsida: http://www.carolhummel.com/


Vidare så är jag jätteglad över att Catthis som idag är på Garnateljén vill följa med in och hjälpa mig med Tant Thea. Hon är full av idéer och ni kan tro det poppar upp vilda tankar när vi två sitter ihop och planerar. Troligen kan vi komma så långt att vi formaliserar en anställning denna veckan. Catthis är en handlingens kvinna och hon har redan placerat ut våra reklamblad på flera ställen. Här händer det grejor!

2 kommentarer:

  1. Här händer det saker, du verkar jobba hur mycket som helst. Spännande! Bara maila jag hjälper gärna till med vad jag kan.

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg bild!
    Det låter så spännande med den nya affären, synd att jag bor så långt bort (Stockholm) för det är alltid roligt att se resultatet när man har följt tankarna och arbetet bakom. Men om jag kommer till Helsingborg så ska jag naturligtvis försöka komma förbi.

    Jag har en domän registrerad på one.com, jag kanske skulle sätta igång och göra något av den...

    SvaraRadera