söndag 14 februari 2010

Tant Thea räknar ner - 6


Precis just nu är maken iväg och försöker skriva ut denna bild i stort format. Den skall klistras upp i skyltfönsterna imorgon och förhoppningsvis locka förbipasserande att ta en titt in i affären framöver. Vi är dock lite osäkra hur stort han kan dra upp den i format för loggan har en speciell font som han inte har på sin dator på jobbet och därför har jag sparat ner hela bilden som en pdf. Skall bli spännande att se när han kommer hem.
Igår teståts lammgrytan. Det var ett recept ut "Med Butler i köket" från Legendas förlag. Kompisarna som åt den igår kom speciellt in till maken och mig och tackade för maten och berömde receptet. Det ni! Tänkte faktiskt bjuda på receptet här:
1 kg benfri lammbringa (vi hade lammstek)
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
3dl yoghurt
2 msk tomatpuré
2 kardemummor
1 tsk ingefära mald
1 tsk kanel (jag tog hel kanel)
1/2 tsk chilipulver
salt
margarin

* Skär köttet i bitar. Skala och finhacka löken och vitlöken. Krossa nejlikor och kardemumma.

* Fräs lök och vitlök. Rör om väl. Skall inte brynas.

* Rör i tomatpuré och alla kryddorna. Slå i youghurt. Tillsätt 1,5 tsk salt.

* Bryn köttet och lägg över i grytan med yoghurtblaningen.

* Rör om i grytan och slå på så mycket vatten att det precis täcker köttet.

* Låt det sakta sjuda i 1,5 timme. Smaka av. Servera med ris.

Det blev inte pensionärs middag mitt på dagen igår. Vi tyckte allihop att vädret var för osäkert för att de skulle köra hit och eftersom alla inblandade kunde skjuta på det en dag så blev det söndagsmiddag av det istället.

Pappa hade med sig den halvfärdiga skylten och den ser verkligen ut att bli bra. Nu skall den limmas ihop och målas svart. Nästa gång vi träffas har han gjort det också. Nyfikenheten på hemsidan och bloggen från hans sida har varit stor, speciellt eftersom att hans bror som faktiskt har dator, inte har lyckats hitta varesig hemsidan eller bloggen och därmed inte kunna beskriva för pappa. Så idag har han suttit och "rullat" fram och tillbaka både i blogg och mellan knapparna på hemsidan. Gissa om han var glad för över att ha läst det. Det är min pappas premiärbesök i internet världen!

Nu ikväll skall jag sticka lite till. Håller på med en grej som jag så gärna vill ha klar till invigningen men jag undrar om jag hinner bli klar. Håll tummarna för mig!!!!

När jag är klar med detta inlägg så skall jag betala pengarna för övertaget av hyreskontraktet och sedan är jag/vi redo för stora dagen imorgon. Det blir en liten flyttrunda på morgonen, sedan skall jag befinna mig större delen av dagen i butikslokalen för jag får ett par leveranser. Och vid 15.30 då drar stora flyttningen igång. Vi siktar på att i princip kunna ta ner allt till butiken och att det ändå skall finnas plats för elektrikern att skruva i taket.

Nu kom maken hem. Han kunde skriva ut på A1 och det ser jättebra ut. Upptäcker bara att det inte någonstans står att Tant Thea är en garnaffär och yngste sonen skrattade glatt och sa att med tanke på att butiken ligger nära en affär som har ett sortiment i den erotiska nischen så tyckte han att Tant Thea-lappen var kul. Han tyckte man kunde associera fritt till att sortimentet var "fräscht, frestande, personligt utvalt och unikt". Maken var då väldigt snabb med att kommentera att man även kunde associera fritt till "sportlovsaktiviteter".... Imorgon får jag nog klistra dit lite garn på lapparna så att jag ger någon mer ledtråd till vad Tant Thea har för sig bakom den bruna förlåten :)

1 kommentar:

  1. Men när man läser "stickcafé" så tror jag att de allra flesta fattar att det inte handlar om kondomer precis =)

    SvaraRadera