lördag 27 februari 2010

Theas son och sonhustru besöker butiken

Idag kom mina föräldrar för första gången till butiken. Pappa har gått och väntat på att vädret skulle bli bättre så att han, mamma och skylten skulle kunna ta sig till Helsingborg. Idag så kändes väglaget så bra att de kunde ge sig ut på en runda. Förra helgen var min bror på tjänsteresa så även för honom var det premiärbesök idag. Jag var så stolt när jag kunde visa dem runt! Pappa hade allt en liten tår i ögat när han såg sin mor Teresia (Thea) i en guldram på väggen. Både mamma och pappa gick runt och klämde och kände och ställde massor av frågor kring nystan och härvor.


Skylten såg jättefin ut och nu skall bara plastkassestickningen apteras i ramen. Antagligen blir det något av det första jag gör på måndag, i alla fall om jag känner mig själv rätt ;)


Igår fick jag äntligen igång min egen stickning. Håller på att göra mönstret till möbiussjalen i en grön nyans från Aade Lõng. Tror att jag skall gå över till Kureyon sock i Noro på ytterkanten. Jag hade en kulör i butiken som var super intill det gröna ullgarnet. Eftersom jag inte kunde slita mig från curlingfinalen inatt så hann jag faktiskt en bra bit på sjalen. Den ser så läcker ut i nyansen!


Jag tror att jag tidigare skrivit om att vi inte haft någon fungerande kyl i butiken. Den gick nämligen sönder i samband med att tidigare hyresgäst frostade ut den. Efter att ha haft två karlar som tittat på det ickefungerande skåpet så kom igår två hantverkare och ett nytt kylskåp. Nu var det givetvis så att skåpet inte hade samma mått som det andra, för det är en specialmodell som ingår i ett trinett (litet litet pentry). Nya skåpet var betydligt högre och gick alltså inte att trycka in under diskbänken hur gärna man än ville. Hantverkarna hade fått två instruktioner, antingen skulle skåpet placeras på ordinarie plats eller om det inte gick så skulle det placeras någon annanstans. Ok. Febrilt letande efter alternativ plats utbröt. De hade idéer om att placera det i mitt städskåp! När jag sa att städskåpet behövdes för dammsugare och fällstolar, så kom de på den smarta idén att sätta kylen överst i skåpet så skulle det andra kunna stoppas in under...... De tom tittade in på toaletten om skåpet skulle kunna ställas där. Jag stod på mig och sa att det var uteslutet att ha dels ett utrangerat kylskåp som bara tog plats och dels att sno någon enda kvadratdecimeter av det mycket begränsade utrymme som vi har för att förvara garnlagret på. Hantverkarna hade sina order och därför fick skåpet lämnas omonterat. Sista ordet är inte sagt än. Nästa vecka fortsätter följetongen, men jag kommer inte att ge mig. Min envishet hänger ihop med min hårfärg...


http://www.tantthea.se/ är uppdaterad för den 25:e mars kör vi igång med stickcafé. Många kunder har frågat både om det och om kurser. Allt kommer att läggas ut på hemsidan. Håll utkik!
Andra trevliga nyheter är att vi fått in Fair trade-garn från Manos del Uruguay och Hummingbird från Artesano. Dessa hittar ni också på hemsidan. Njut!

2 kommentarer:

  1. Du låter pigg! Verkar vara energigivande att starta garnbutik. Så roligt!

    SvaraRadera
  2. Låter spännande med Möbius-mönster :). Kommer det att vara tillgängligt på din blogg? Möbiusen ser verkligen fin ut, har sett den från invigningsbilderna på både din och QM:s blogg.

    SvaraRadera