måndag 28 juni 2010

Ett FO och nytt Tant Thea-mönster

Helgen bara försvann. Vädret var ju ljuvligt och äntligen är sommaren här. Äldste sonen var också hemma på besök med sin flickvän. Med anledning av både underbart väder och trevligt sällskap så inleddes helgen med en god middag på OZ Emellan i Norra Hamnen. Det var riktigt äkta sommarkänsla att sitta ute till sent och njuta av den ljusa sommarkvällen.
När vi passerade butiken på vägen hem var flickvännen inne och valde garn till en sommarsjal. Så fort vi var hemma och fotbollen dök upp i rutan påbörjades den stickningen. Igårkväll var 2/3 klar.


Lördag och söndag gick åt till trädgården. Vi hade en trottoar som var med grön än grusfärgad och nu efter ett antal timmars sittande på huk, är den snygg och fin. Men tyvärr är ogräsrenserskan lite leabruten efter arbetet. Tur att det var jobbdag idag så jag slapp att sitta på huk idag. När trottoaren var rensad insåg vi att ligusterhäcken var alldeles vildvuxen och jag gick lös på den med elektrisk häcksax. Snabbt gick det, man har ju klippt häckar för! Men oj! Aldrig tidigare har jag klippt av elsladden, men nu har jag. Kortade den väl i och för sig bara en halv meter men strömlöst blev det. Fram med ny sladd och en lite med återhållsam hastighet. Det är jättekul med ligusterhäcken för i år skjuter den så fina nya skott på norrsidan. Anledningen är enkel. Tidigare har den varit helt i skugga för norrsidan var full av storvuxna (läs förvuxna) växter och för 1,5 år sedan rev vi upp alltihop och gjorde en öppen och luftig plantering. Nu kommer säkert häcken att ta igen vad den missat och det gläder oss.

Nu kan man ju inte helt lägga stickningen åt sidan även om trädgårdsarbetet lockar, så på lediga stunder har jag gjort det sista på Vardagskoftan i Colina. Ärmarna blev trekvartslånga och den lediga stilen och garnstrukturen känns riktigt rätt. Hade den på mig när jag gick till jobbet idag och den åker på när jag går hem igen.

Nu i veckan skall de sista förberedelserna göras inför Rosdagarna. Vi har packat sjalpaket med olika garnkombinationer. Påsarna innehåller lingarn, kidsilk, effektgarn mm. Färgerna är allt från sobert vitt till lime och lila. Jag kan själv tänka mig flera stycken av dem. Förutom det så kommer vi att ha kit för olika muddar. Här kommer att finnas paket för både virkade och stickade muddar. Med pärlor och utan pärlor. Med rosor och utan rosor....

Hoppas att vädret håller i sig. Jag har gärna en halmhatt med virkade blommor på, på huvudet
under Rosdagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar