torsdag 4 november 2010

Stillhet gav resultat

Äntligen är min höstfärgade sjal klar! Garnet vann jag hos Solfjädern för snart ett år sedan och sjalen påbörjades under skidresan i mars då mitt knä blev riktigt kasst och nu när jag var tvingad att sitta i stillhet ett par dagar efter knäoperationen så fick jag ihop så många sticktimmar att de sista metrarna, av de totalt 1200m garn, blev uppstickade. Halvvägs in i projektet ändrade jag mig om mönstret och strök Ishbel och gjorde istället ett "feather and fan" i kanten. Kanten blev bred. I oblockat skick faktiskt 25cm så jag tror nog att efter blockning har den blivit upp emot 30-35cm. Riktigt fin och passar så fantastiskt bra just nu med de höstfärger vi har utanför fönsterna i Skåne.


En annan sjal som ligger och väntar på blockning är en som Catthis stickat. Hon har inget kattsäkert utrymme så blockning görs hemma hon mig och då tar det tid för det mesta. Just nu har jag inte koll på vad sjalen heter men den är gjord i Malabrigo Lace i färgen Apple green. Vilken energi i den färgen.



Sedan kan jag berätta att julskyltningströjan är klar. Helnöjd! Ni som är nyfikna får invänta december innan er nyfikenhet blir stillad ;)

Nu är det andra projekt på gång. Har lite idéer om julskyltningen och vill därför hinna slutföra flera små stickprojekt. Ett eller ett par innehåller filtning och om jag är riktigt flink så skall några vänner på första provexemplaret på lördag. Jag får väl antagligen sätta in luft avfuktaren i torkrummet för att alstret skall hinna torka tills dess.

Igår hann jag sticka hälften på en beställningsmössa. Har lovat kunden att den skulle vara klar inom en vecka och nu har jag helgen på mig. Det var en kvinna som blev så förtjust i den lila mössan vi stickat upp i Rowan Drift men ville ha en i grått istället. Efter att ha plockat lite i garnhyllorna bestämde hon sig för en  tråd av Rowan Renew och en tråd av Schachenmayr Silenzio. Lite provstickande och omräknande med ny garnkonstellation krävdes men nu ser mössan riktigt trevlig ut. Dock kommer jag att utesluta dödskalleknappen och sätta en knapp mer passande för ägarinnan. Tror det är ett bra beslut.

Jag har inte riktigt hunnit med att rapportera om allt nytt som kommit in till butiken på sista tiden. En av nyheterna är att vi numera har Addi´s rundstickor. Hitintills i längderna 60cm och 80cm. Jag vet att det är favoritstickorna för många så nu har ni möjlighet att köpa dem hos Tant Thea!

Igår var veckotidningen inne och hämtade mina muddar för fotografering! Oj så stolt jag var. Troligen kommer de att publiceras i februari. Dessutom lånade samma veckotidning en kofta som jag stickat upp tidigare. Man hade plåtat med garnleverantörens kofta men var inte nöjd med fotoresultatet och så visste man att jag hade koftan och frågade mycket försynt om man kunde få låna Tant Theas kofta under en eftermiddag. Ingen tvekan. Bara kul!

Ikväll är det ett fullsatt stickcafé men det kommer att vara hårda pix. Klockan 20 kör jag ut alla kära stickerskor. Då sitter nämligen maken, hans kompanjon och dennes fru och väntar på mig på en trevlig restaurang i stan och jag tänker inte sumpa en sekund av en trevlig stund i deras sällskap med ett glas gott vin i handen. Är hon så begiven på vin, kan man undra? Nej då så illa är det inte men medicineringen i samband med knäoperationen innebar absolut alkoholförbud under det dygn jag tog de starka värktabletterna och sedan ytterligare 3 dygn! Alltså god mat under helgen men inte en droppe vin. Innan jag hade total koll på FASS så förkortade jag ätandet av den starka medicinen med hopp om att ta ett glas rött till söndagsmiddagen, men tji fick jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar