torsdag 23 december 2010

En liten Nisse tittade in

Ett litet oväntat besök från en okänd Nisse gjorde mig så varm om hjärtat. Titta vilken liten söt hälsning jag fick mitt i julstressen i butiken. Tack du underbara Nisse!


Idag har vi stängt och julförberedelserna i hemmet skall ta vid.
Julgranen är köpt. Den blev en kungsgran som kostade 450kr! Det var dyrt, men vad gör man inte när mina omtalade julprydnade kräver rejäla grangrenar. Vissa av er vet ju att vår gran pyntas med resminnen. I princip köps inga andra souvenirer när vi reser än något representativt för landet eller regionen och som på något sätt kan hängas i en gran. Ibland, som i New York i somras, så finns en uppsjö av redan färdiga udda julprydnader men ibland måste man vara påhittig.

Så ikväll är det dags igen. Vi skall ut och resa och tänka tillbaka på olika platser. Minnas lukter, människor, strapatser, maträtter, väder ......
Tre dagar på friidrotts VM i Berlin 2009. Fantastiskt arrangemang och rolig resa vi gjorde med min bror. Jag har foto på Bolt!

En liten Mind me Angel från Dublin. Pappas 75-årsresa 2001. Nu är han 84år och skottar just nu snö!

Venedig 2005. En sommarsemester med rejäl värme. Vi gjorde en dyr gondolfärd för att kompensera för den som vi inte tyckte att vi hade råd med, under vår spartanska bröllopsresan som gick dit 1986. 

En liten julprydnad från en ytterst muslimsk stad. Vi var i Kashgar längst upp i nordvästra Kina. Massor av spännande folkslag. Få kineser med desto fler andra. Vi höll på att bli isolerade långt upp i bergen mot Afganistan och Pakistan pga förberedelserna inför OS i Peking. Helt plötsligt bestämde myndigheterna att den enda vägen över till de länderna, skulle stängas tre dagar av säkerhetsskäl. Spännande bilfärd på praktiskt taget obefintliga vägar mitt i natten. När vi kom tillbaka till Kashgar visade det sig att vårt hotell också var stängt av säkerhetsskäl. Svårt att förstå som icke-kines.


Denna är lite fusk för den fick jag av äldste sonen när han varit fyra veckor i NY och sålt julgranar 2006. Han tänkte på sin mamma:) Denna julen är han inte heller hemma. Just nu befinner han sig i Mexico men för två veckor sedan var det lasarettsvistelse med tillhörande blindtarmsoperation på 3500möh i Peru. Då var jag inte så kaxig.... Hoppas på ett litet telefonsamtal på julafton.

Detta var en del av de minnen som kommer att snurra i huvudet ikväll. Julgranar skall ju aldrig kläs förrän på lilljulaftons kväll. I alla fall inte hos oss. Ni andra gör precis som ni vill och får klä dem precis hur ni vill.

God Jul allihop från mig!

1 kommentar:

  1. God jul på dig och jag önskar dig ett gott nytt år med fortsatta framgångar för Tant Thea!

    Kram Linda

    SvaraRadera