onsdag 16 mars 2011

Color coordination - pågår!

När jag i mitt förra liv (ja, det känns så) var med i ett stort europeiskt IT-projekt så hade jag förmånen att under en längre tid arbeta tätt tillsammans med en fantastisk kvinna som hette Sandra. Sandra var några år äldre än jag, född rödhårig precis som jag och ingenjör som precis som jag och som helt plötsligt befann sig i ekonomernas värld precis som jag. Sandra var en riktigt engelsk tant. Underbar röst. Hade passat perfekt i radio och med ett stort intresse för kläder även om hennes lilla satta kropp ibland gjorde att hon hade svårt att hitta kläder hon tyckte om. Vi hade så trevligt tillsammans. Nästan varje helg flög hon hem till London och när vi åter möttes på måndagen så var en av de första kommentarerna vi sa: Color coordinated again!
Av någon anledning så hade vi oftast på oss kläder som matchade och var i samma färgskala. Denna kommentar blev ett begrepp och även efter den period när vi fysiskt träffades varje vecka och då kontakterna övergick till chatt och telefon så återkom vi till våra färgval och vår färgmatchning.

Denna veckan är det Tant Thea som genomgår en färgmatchning. Tanken har länge gnagt hos mig och nu var jag redo. Butiken delas in i olika teman och varje tema blir färgsorterat, inte längre sortsorterat. Det är ett hästjobb! Jag lovar. Idag blev vi färdiga med "Sommarens trendgarner" som jag kallat denna lilla avdelning. Här samsas ekologisk bomull med lin med Rowans nya Panama med Eco från Debbie Bliss med Colina och Summer Breeze från Thomas Kvist Yarns med.....
Givetvis krävs lite smålådor där vi kan visa färgpaletten för olika sorter för den kund som vill se sortimentet på det sättet men jag måste säga att väggen blev så bra. Vilket lugn det blev för ögonen och vilken sprakande färgprakt. Sommartrenden lär vara randigt så jag tror att vi framöver får se en hel del djärva kombinationer av både färger och garnkvaliteter.

Vad säger ni? Duger det?

8 kommentarer:

  1. Superinspirerande! Inser att jag snarast måste besöka butiken (har varit på semester ett tag) har nu lite garnabstinens ;)

    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Det ser alldeles underbart ut med de färgkoordinerade hyllorna, mycket inbjudande! Och eftersom jag ska ta tåget norrut imorgon så tänkte jag komma och kika närmare på alla dina fina garner :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar när det är färgkoordinerat i stället för sorterat efter garnsort. Såg det första gången i en garnaffär i Berlin för några år sedan. Det blir mycket lättare att hitta sin favoritfärg. Jag måste nog göra en utflykt snart och se det i verkligheten.

    SvaraRadera
  4. Det är fantastiskt inspirerande. Hos Astrid i Garnshopen i Jkpg är det på samma sätt. Förstår att det är ett stort jobb att ändra men såå underbart när det är klart.

    SvaraRadera
  5. För mig som inte lägger så jättestor vikt vid exakt garnkvalitet utan oftast utgår från en idé/färg/skiss och sedan anpassar mönstret och stickorna utifrån det garn jag kommer hem med så skulle en sån där hylla vara både oherhört inspirerande och locka till köp - helt klart! :-)

    SvaraRadera
  6. Toppenfint! Tror att de flesta faktiskt får mer inspiration och sug efter garn med denna ordningen. Och är man bara på väg förbi kan denna färgprakt säkert dra in nya kunder i butiken.

    SvaraRadera