fredag 16 december 2011

Glöggkväll med boleros!!

Igår hade vi årets sista stickcafé med ett tydligt boleroinslag. Kanske var det Luther som gjorde att vi inte var fullt så många på caféet som vi brukar vara (man kanske skulle velat vara klar med boleron) eller var det julstressen som infunnit sig.

Nåväl, vi hade en jättetrevlig kväll full med ännu mer intressanta diskussioner än vad vi vanligtvis har. Ämnena som avhandlades sparar vi till ett senare tillfälle. Det viktiga var att glöggen smakade alldeles utmärkt och att pepparkakorna gav sin dos av snällhet. Glöggen var ICAs egna glögg och den får ett gott betyg. Den smakade traditionellt och gott.

Av de drygt 20 som handlat garn till boleron Fritt etter Setesdag hos mig, så vet jag att 8-10 är klara. Igårkväll var vi 5 som poserade när Anna tog foto.

Visst är det roligt med KAL? Här syns ju tydligt hur olika resultatet blir trots att garn och grundmönster är samma.

Lite roliga detaljer:

  • Fyra av oss stickade ihop alltihop ända upp till toppen, dvs steeken fick fortsätta och vi använde oss av Elisabeth Zimmermans beskriving av hur man stickar in ärmen. Kanon! Inga problem med ärmisättning med andra ord. Ärmarna gjorde vi smalare och kortare.
  • Två förlängde sina genom att förlänga partiet med lus. Inte genom att lägga till bårder med stjärnor eller andra mönster. Stilrent och snyggt.
  • Två av oss satte en lite dekoration i nacken. Min fick "Mammas lilla hjärta" och Anns en fi blomma.
  • Malin öste ett hav av blommor över ena axeln och spillde lite på ena ärmen.Hon var för övrigt färdig först. 
  • Irene gjorde en helt underbar höstvariant av boleron. Utsökt. Hon är, för övrigt, den enda som sytt i ärmarna. 
  • Anns bolero blev romatiskt ljusrosa i kanten och hon valde att virka den lilla "fluffranden".
  • Min fick inga blommor alls. Jag är liksom inte den typen. Nu när jag tittar närmare så fick faktiskt pappa också en symbol på boleron. Den ena smygmaskvirkade snurren kan utläsas till LeO. Så har pappa alltid signerat sina lärarhandlingar. Antar att det var den signatur man fick med namnet Lennart Olsson.
  • Min är skrynkligast!! Den har inte ens hamnat under någon fuktad duk... Hamnade direkt i butiken istället.  

2 kommentarer:

  1. Så morsomt å se ulike varianter av denne fine bolero'en. Har selv lyst til å strikke den og har et blogginnlegg om designeren på min blogg i dag. Hun har jo designet så utrolig mye fint de siste årene.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera