onsdag 26 februari 2014

Synar detaljer

Imorgon har vi kurs i montering i butiken. Vi syr längsgående sömmar i slätstickning och rätstickning, Vi syr tvärsgående sömmar i öppna maskor och i avmaskade maskor. Vi gör stickad avmaskning. Vi tränar på att plocka upp maskor i raka kanter och rundningar. Med andra ord tränar vi på allt det där som gör att det blir en proffsig finish på en stickning.

Det är kanske av den anledningen som jag och en kund började skärskåda bilderna i boken "Älskade kofta" av Birgitta Forslund. Boken är oerhört inspirerande med sina läckra foto! Det tycker jag verkligen. Däremot vet jag inte om det är med avsikt som monteringarna av de stickade plaggen är gjorda som de är men jag hade inte velat att min kofta blev fotograferad till en bok med de sömmarna. Förlåt för de hårda orden men finish är viktigt och det tar inte längre tid att göra en snygg söm än att göra en ful. Bara man vet hur man skall göra.

Jag har ett par tydliga exempel. Här på fotbollskoftan skulle sidsömmen kunnat vara osynlig och sömmen mellan ärm och bål skulle kunnat ligga jämnt och fint i samma maskrad hela tiden. Här syns att sömmen ibland vandrar en halv maska ut och en halv maska in.


På prästkoftan är det knappslån som skulle kunnat vara betydligt snyggare. Kanten bubblar och det drar i maskorna uppe i mönsterstickningen. Koftan är ju stickad med steek (dvs uppklippt med extramaskor som sömsmån i mitten) och det skulle gått alldeles utmärkt att plocka upp maskorna snyggt och fint.


Efter dessa kritiska kommentarer så är jag hjärtinnerligt glad över att vår monteringskurs imorgon är fullbokad. En hel grupp stickerskor kommer att lämna butiken med kunskaper som gör att de får till fina sömmar och halsringningar framöver. 
Om du bor lite långt från butiken men vet att du skulle får ihop en skara som skulle vilja få samma monteringskunskaper så kontakta bara butiken. Det är inte omöjligt att kursen kan hållas på annan ort:)

1 kommentar:

  1. Håller fullständigt med dig! En taskig finish kan förstöra den finaste stickning! Synd att jag inte läste detta lite tidigare så jag hade kunnat vara med. Får hoppas på en ny kurskväll!

    SvaraRadera