fredag 24 april 2015

Närmar mig slutet på Ocean Lily

Trodde aldrig att jag skulle bli så fixerad vid min Ocean Lily. Kom hem sent igår efter en jättetrevligt kurskväll i butiken och bara ville bli klar med första ärmen. Jag hann nästan och nu efter några minuters stickning på morgonen (ja, jag vet att jag borde fixat med siffror till revisor för bostadsrättsföreningen där butiken är..) så är ärmen klar.

Ocean Lily har inte varit en motorvägsstickning vad gäller färgval och några små förändringar har det blivit längs vägen. Mönstret är enkelt men som alltid finns det personliga små val som man vill göra och framförallt göra på sitt eget sätt.

När jag plockade ihop färgerna till Ocean Lily var jag övertygad om att valet var perfekt men nu ser den ut såhär. Inte ett varv med den fina brandgula färgen och inte ett varv av den petrolfärgade heller.



Jag blev helt enkelt inte nöjd med den brandgula när jag såg den i dagsljus. Det blev inte rätt färger som kröp fram ur effektgarnet. På något sätt förtog det ena det andra. Därför testade jag med naturfärgat istället och blev helnöjd.

Inte heller den turkosa klarade granskningsnämnden men det berodde nog (tror jag nu efteråt i alla fall) mer på att jag råkat sticka det slätstickade partiet lite fastare än i beskrivningen och eftersom Line är tjockare än Macaibo så blev det petrolfärgade lite för klumpigt. Vände då tillbaka till bottenfärgen marint och gjorde en väldigt enkel tröja.

Min väninna Karin stickar på den "Not so black Lily" och hon har stickat lösare och då blir axelpartiet med Line inte klumpigt. Hade jag valt att riva upp bröstpartiet hade det säkert funkat med Line även på denna men det var jag helt enkelt inte på humör för. 

Idag försökte jag med selfiebilder ute men ljuset ville sig inte och armlängden var inte tillräcklig heller för att få till ett bra foto.

Nästa blogginlägg blir med helbild på tröjan och där beskriver jag de små ändringar jag gjort på min version av Black Lily.

So far so good! Gillar den och det kommer definitivt att bli fler! Bästa sommartröjan helt enkelt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar