tisdag 17 maj 2016

Till en nyfödd

Det föddes en liten baby i vår bostadsrättförening för två veckor sedan. Och är man en liten baby och föräldrar till en liten baby som bor granne med en garnbutik så bör man inte undgå lite garnkontakt i form av en babyfilt.

Efter lite plockande med färger så blev det ett svagt aquafärgat garn som hamnade på virknålen.
Egentligen fattar jag inte vad som hänt men virkning är så sjukt kul just nu. Nu har det ju gått några år sedan man virkade gardinkappor på 70-talet så kanske var det dags att drabbas av virkfeber igen.

Men vilken mönster? Rotade på Ravelry och hittade efter ett tag Tiramisu baby blanket, design Alicia Paulson.
Tänkte att det skulle få bli en lite tjockare babyfilt och testade dubbelt garn och kom fram till att virknål 5mm var bra. Jag valde Elastico från Lana Grossa och det innehåller lite elastan så det blir en följsam lite elastisk virkning.
Har absolut ingen aning hur många maskor jag la upp men måttade och tyckte att det såg bra ut.
Strukturen är superenkel. Det är faktiskt bara 2fm i en maska och hoppa över nästa, om och om igen.



Veckan har varit lite orolig eftersom min 89-årige pappa ramlade när han var med min bror i sitt älskade torp 50 mil härifrån. Det blev en vecka med behandling för infarkt och i söndags var det äntligen dags för operation av den fraktur kan fick vid fallet. I det läget har det varit lagom meditativt med 2fm, hoppa över, 2fm, hoppa över, 2fm, hoppa över......

I lördags på väg upp till honom virkade jag det sista på kanten. Eftersom jag aldrig följer ett mönster så blev det ingen undantag denna gången heller. Jag tror nämligen att föräldrarna hellre vill ha en rakare, enklare bård än originalet och gjorde därför det.



Slutresultat: Grymt nöjd med både att den blev klar på 7 dagar och att den blev tjock, ändå elastisk och över att få ge bort den idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar