onsdag 10 augusti 2016

Man kan aldrig få för mycket av Zick-zack!

Får man börja ett inlägg med - shit, va fint garn?
Jo, det måste man få speciellt om det är oerhört mjukt, härligt, naturligt och färgsprakande garn.



Lang Yarn har lanserat garnet Viva och jag tycker att det är en underbar storasyster till Mille Colori Baby. 100% merino och i underbara färger.
Betydligt tjockare med sina 110m/50g och det ska stickas med stickor 4,5 - 5mm.

Ingen som misstänker att jag blev förälskad redan vid mässan i Köln, eller hur?? Beställde givetvis alla färgerna och igår kom lådan! Wow!!


Jag kunde se flera olika modeller uppstickade och uppvirkade i garnet reand på mässan.


Fin pläd

Söt mössa

Läcker kofta

Charmig kofta

Dock är det ingen av dessa modeller som jag hade i tankarna när jag plockade med mig två nystan igår. Jag såg direkt framför mig en tjockare, mjukare Zickzack- sjal.
Lite OS-rugby och fram med 5mm stickor.

Precis som jag har upplevt själv och som jag sett andra uppleva så är det en process att sticka en zickzack-sjal med två melerade garner. Ibland känns det bläh men helt plötsligt vänder det och blir wow.
Min sjal började bläh. Tänkte ett tag riva upp och börja från andra hållet i ett nystan eftersom färgerna i början var alldeles för tradiga.


Sedan kom det lite nya färger


...och lite fler nya


och när jag stickat upp ett nystan i varje färg så var intrycket - wow!


Nu ska jag ner till butiken och ikväll kommer jag att plocka med mig två nystan till för att göra cowlen klar.

Denna gång har jag bestämt mig från början att göra en cowl så jag har virkat en radda med luftmaskor i ett bomullsgarn och plockat upp mina maskor genom luftmaskorna. När cowlen är tillräckligt lång kommer jag att repa bort bomullsgarnet och sy ihop början och slutet med maskstygn. Sedan kan ni få försöka hitta skarven :) På översta bilden ser ni mitt diskreta cerisa bomullsgarn.

Nu ska jag ner till butiken och försöka fotografera Langs Viva. Gissar att det är fler än jag som gärna har en lite tjockare zickzack-cowl i det garnet!!

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar