fredag 2 juni 2017

Carnaval i Uruguay och i sommar



I februari avslutade vi vår långresa i Sydamerika med några dagar i Montevideo. Här har man en Carnaval som håller på under 40 dagar. Inte så känd men otroligt trevlig. I princip varje kväll uppträder och tävlar ett antal grupper runt om i Montevideo och till slut är det final där man utser en segrare. Det finns fyra kategorier och på spanska heter de Parodistas, Murgas, Humoristas och Revistas. Den kvällen vi njöt av Carnavalen var vi på utomhusvelodromen mitt i stan och vi såg flera olika Murgasgrupper som tävlade. Egentligen skulle vi inte stanna så länge eftersom vårt flyg hem gick nästa dag men vid 00:30 klev den segertippade gruppen Don Timoteo upp då scenen och vi kunde inte slita oss.





Ett par veckor senare hade de segern i sina händer. Helt ljuvligt fantastiskt färgsprakande manskör. Det ska vara fjorton män som sjunger och uppträdandet innehåller flera olika kostymbyten.




Vad har detta med mitt senaste sommarlinne att göra? Varför döper jag det till Carnaval? Under sista vecka på semestern var vi i Buenos Aires och i Montevideo och det som fastnade av mode och design var att platåskor var oerhört populärt. Inte precis "my cup of tea" och sedan såg jag några riktigt fina designtoppar med precis den öppna axeln som jag gjort på min egen sommartopp. En öppen axelsöm som låter huden titta fram. En lättburen sommartopp helt enkelt. Lite öppen men ändå klädd.

Vi har stickat den i en tråd Mandarin Petit från Sandnes och en tråd Tahiti från Schachenmayr. Det finns många olika färger på Tahiti och alltid någon fin att kombinera med i Mandarin Petit. Mönstret går att köpa tillsammans med minst 2n Tahiti. Ligger i webshopen bland Tahitigarnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar